La mobilitat de la ‘nova normalitat’: un repte i una oportunitat

Si alguna cosa bona hem tret d’aquesta crisi sanitària, sens dubte, han estat els nous hàbits que com a societat hem adquirit. El llarg confinament del que comencem a sortir, ha servit per fer-nos veure la importància del contacte social i la nostra relació amb el medi natural. La pandèmia i les restriccions que aquesta ha ocasionat, han fet sentir la necessitat de cercar espais de socialització, llocs per fer esport i formes de desplaçar-se diferents, tot respectant l’obligat distanciament social.

Per això, ara més que mai, hem de procurar nous espais que incrementin la presència del verd. Podem prendre com a exemple altres ciutats europees on, durant la primavera i l’estiu, és una pràctica habitual habilitar jardins temporals en places pavimentades dotant de vegetació i mobiliari l’espai públic urbà, apropant als més desfavorits i dependents per aquesta crisi sanitària, la gent gran,  uns espais agradables per la socialització posterior al període de confinament. A Rubí s’haurien de localitzar aquestes places dures susceptibles de ser ocupades per un jardí de temporada, especialment en aquells barris amb mancança de zones verdes o en els indrets amb més afluència, facilitant la interacció entre les persones.

La necessitat d’incrementar el verd de proximitat porta a cercar diverses fórmules possibles. Una opció seria, per exemple, obrir a la ciutadania aquelles zones verdes ja existents que pertanyen a institucions públiques o privades però que habitualment són d’ús restringit. Es podrien establir acords amb els propietaris i fer una proposta de reglament d’ús d’aquests espais.

Hem d’aprofitar el moment i no perdre l’oportunitat de repensar i planificar els espais verds, tot cercant la connectivitat. I per això cal reconèixer quins són els espais naturals forestals, agrícoles o enjardinats de la ciutat que constitueixen el sistema verd i estudiar la infraestructura ecològica del municipi per dissenyar-lo globalment. Posar en valor els beneficis ambientals i socials que proporcionen els espais naturals i les zones verdes que es troben inserides en la trama urbana, tan freqüentats durant aquest dies de confinament.

Per això cal desenvolupar un projecte de corredor verd urbà com a eix bàsic de la infraestructura ecològica de Rubí per tal d’enllaçar els espais naturals del municipi amb els espais verds existents en la trama urbana.  D’aquesta manera, donarem resposta a la necessitat d’oci de la gent que ha patit un confinament llarg millorant alhora la salut física i emocional de les persones. Per això és imprescindible incrementar la presència d’arbres i arbusts en els espais verds de la ciutat per aconseguir una massa  vegetal més densa, que millori els serveis ambientals de la vegetació urbana. Incrementar la presència del verd a la ciutat, i molt especialment en els parcs i jardins urbans, parant especial atenció a la preservació de l’arbrat madur, que és el que aporta majors serveis ambientals per aconseguir una continuïtat vertical i horitzontal.


Durant les setmanes de confinament hi ha hagut una evident reducció de l’activitat i el trànsit. Aquest fet ha comportat també una reducció de la contaminació atmosfèrica i de la contaminació acústica de la ciutat. És el moment de replantejar models de mobilitat i d’avançar cap a mesures que permetin construir un model de mobilitat més sostenible, més respectuós amb l’entorn i que posi les persones i els vianants al centre.
Cal promoure alternatives situant els vianants al centre de la política de mobilitat i donant més espai a bicicletes i altres formes de mobilitat sostenible. Les mesures que proposem van en la direcció d’incrementar els carrils bici, sobretot en aquelles vies més importants, així com transformar en zones de vianants diferents carrers secundaris per crear itineraris sense cotxe que enllacin tota la ciutat. De la mateixa manera, cal seguir avançant en la connexió segura, via bicicletes, entre el nucli urbà, els polígons i altres pobles de la comarca. D’aquesta manera, s’aposta decididament per una mobilitat més segura, més neta i pensada pels vianants i altres mètodes de transport sostenible com la bicicleta i els VMP.
Les accions a dur a terme cal que siguin avaluables i temporals, per tal d’analitzar com funcionen aquestes mesures per fomentar les alternatives de mobilitat interna a la ciutat. Les accions han d’avançar cap a una ciutat més verda, amable i sostenible.
Les propostes també han de tenir un element positiu pel comerç local que ha patit molt durant aquests dies de confinament. Garantir uns itineraris confortables, espaiosos i sense obstacles ni vehicles és la millor mesura que es pot portar a terme per a reactivar i incentivar el comerç de proximitat.

Un altre sector molt afectat ha estat el de la restauració, molt present en la nostra societat i en la nostra cultura. Ara que les terrasses de restauració poden obrir, ho estan fent amb un aforament limitat del 50% i unes condicions molt estrictes d’higiene per garantir l’obligat distanciament social. Per fer possible l’obertura sense pèrdua d’oferta es possibilita l’ampliació d’aquests espais amb un seguit de condicionants establerts per les autoritats competents que especifiquen que:

 

“es pot ampliar la superfície destinada, metre es realitzi un increment proporcional de l’espai de vianants al mateix tram de la via pública on s´ubiqui la terrassa”

 

Això comporta un conflicte entre els drets dels vianants i les necessitats dels restauradors. Hem de donar solucions raonades perquè la lògica coexistència d’ambdós drets tingui un resposta ja, però aquí, a Rubí, encara no s’ha pres cap decisió al respecte.

Recordem que a la nostra ciutat hi ha una gran mancança d’espai públic destinat exclusivament als vianants i que aquest es troba majoritàriament ubicat al centre. Si volem aplicar els condicionants i permetre als restauradors la possibilitat d’ampliar les seves terrasses per oferir als seus clients espais segurs, haurem de començar a proporcionar les eines per fer possible això, tot preservant la lliure circulació dels vianants. Hauriem d’impulsar les zones de vianants  i plataforma única en diferents carrers secundaris per permetre itineraris que enllacin la ciutat lliure de cotxes. Per fer-ho, es podrien convertir carrers amb voreres estretes en espais unitaris de mobilitat per a vianants ampliant així l’oferta de pas a vianants i permeten l’ampliació dels espais destinats a restauració tal i com marca la normativa.
Finalment, es posa de manifest la necessitat d’actualitzar a la nova realitat el Pla de Mobilitat Urbana Sostenible de la ciutat, encara pendent d’aprovació, tot posant a les persones i la mobilitat sostenible al centre de la política. Un pla que no contemplava en la seva redacció les noves demandes socials fruit d’aquesta crisi sanitària i que haurà de respondre per força a aquesta nova normalitat.

Xavier Cots

Xavier Cots

Regidor d’Esquerra Rubí

Enviar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Atenció: aquest lloc web utilitza cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació, així com per a oferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web esta definida per a "permetre galetes" i d'aquesta forma oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració en aquesta web es defineix com a "permet galetes" per donar-li la millor experiència possible la navegació. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense necessitat de canviar la configuració de galetes o feu clic a "Acceptar" per sota de llavors vostè consent a això.

Tanca