Propostes de millora d’ERC Rubí sobre els serveis de recollida de residus municipals i de neteja viària.

Propostes de millora d’ERC Rubí sobre els serveis de recollida de residus municipals i de neteja viària.

Un dels problemes de gestió més greus que té l’Ajuntament de Rubí és la situació d’alguns dels contractes que l’Ajuntament té amb empreses externes que ofereixen alguns serveis. Alguns d’ells ja estan en fase de pròrroga i no s’està treballant en la elaboració dels nous contractes, i d’altres ja estan exhaurits i s’estan incomplint les normatives, o bé es paguen directament a través de factures. Així doncs, aquesta situació contractual està comportant uns costos addicionals que repercuteixen en la butxaca de tots els ciutadans i ciutadanes de Rubí.

A continuació s’especifiquen alguns dels contractes que es troben en aquesta situació:

Contracte Data inici / durada Finalització Estat actual
Gestió explotació deixalleria Cova Solera

 

01/05/2011

4 anys + 2 pròrrogues anuals

2017 Cap informació
Neteja de col·legis públics i dependències municipals

 

16/04/2013

2 anys + pròrroga 2 anys

2017 En redacció
Manteniment conservació millora zones verdes

 

21/07/2010

4 anys

2014 Cap informació
Contracte pel servei de control de plagues de rosegadors i artròpodes 01/08/2014

2 anys + pròrroga 1 any

2017 Cap informació
Servei Grua 29/12/2011

4 anys + prorroga fins nova adjudicació

2015 Cap informació
Contracte de gestió escola Lluna i Sol-Solet. 01/09/2010

2 anys prorrogables fins 8 anys, any a any

2018 Cap informació
Adjudicació servei menjador escola Bruna. 01/09/2015

Última prorroga 31/09/2018

2018 Cap informació
Contracte del servei de telecomunicacions Lot 1: Serveis de comunicació de veu en ubicació permanent. 01/07/2013 fins 30/11/2014 Pròrroga màxim 2 anys 2016 Cap informació
Contracte del servei de telecomunicacions Lot 2: Línies mòbils, terminals i mòdem USB 10 GB. 01/07/2013 fins 30/11/2014 Pròrroga màxim 2 anys 2016 Cap informació
Contracte del servei de telecomunicacions Lot 3: Accés simètric 100MBPS, adreçament IP, accés asimètric 10 MBPS/800 BPS 10% i accés asimètric VDSL 30 MBPS/1MBPS 10%. 01/07/2014 fins 30/11/2014

Pròrroga màxim 2 anys

2016 Cap informació
Contracte del subministrament en règim d’arrendament i manteniment a preu pàgina d’equips d’impressió destinats a cobrir les necessitats de l’Ajuntament de Rubí. 23/09/2014

Fins 48 mesos pròrrogues que no superin 24 mesos

2018 Cap informació
Recollida residus municipals i neteja viària. 26/06/2007 8 anys 2015 Plec de clàusules pel ple de gener.


El contracte de servei i recollida de residus municipals i de neteja viària
és un dels contractes més importants que signa un ajuntament, i ho és per dos motius: pel servei finalista que dóna a la ciutat, i pel cost econòmic que suposa aquest contracte a les arques municipals. Així doncs, aquest nou contracte de servei de recollida de residus i neteja viària tindrà un cost final de cinquanta-cinc milions d’euros (54.976,675) durant els propers sis anys.

Per als Republicans, aquests plecs de clàusules administratives i tècniques són correctes però conservadores. Segons Corbera, seguint les directrius Europees molts municipis estan fent una aposta clara per a la reutilització dels residus, passant a considerar-se recursos. I és que Europa té com a objectiu bàsic la prevenció i la recollida selectiva. Per això, segons el portaveu d’Esquerra, Rubí té l’oportunitat de sumar-se a la tendència del sector, enlloc de perdre els propers sis anys amb una política de residus molt conservadora.

Segons Corbera, tenim la oportunitat de fer una salt qualitatiu endavant, cal elaborar un pla de residus que justifiqui les demandes tècniques de la licitació. Com a exemple, el portaveu d’Esquerra posa el Pagament per generació, on es paga en funció del que es genera amb la brossa de rebuig, incentivant la recollida selectiva, el porta a porta en algunes zones de la ciutat, o la gestió dels residus voluminosos i la seva reutilització.  En pocs anys ens veurem obligats a actuar amb preses i malament per donar respostes a les exigències europees. Els republicans demanen retirar el plec de clàusules administratives i tècniques i reescriure-les  amb la nova normativa i apostant així per la prevenció i recollida selectiva.

L’actual contracte de neteja i recollida de residus municipals està prescrit des del 2015, fet que suposa una anomalia contractual que genera uns sobre costos a la ciutadania de Rubí. Segons Esquerra, des del 2015 el govern municipal ha disposat de temps suficient per fer una millora substancial als serveis que fins ara prestava l’empresa contractada.

Algunes de les propostes que fan els Republicans estan pensades per adequar aquest contracte a les noves tendències de recollida de residus i neteja viària. I és que, a finals de l’any passat, es va aprovar la nova llei de contractació del sector públic 9/2017 de 8 de novembre, que entrarà en vigor al mes de març. Per això, els Republicans es mostren estranyats que dos mesos abans de l’aplicació de la llei es vulgui aprovar aquest contracte, hipotecant la política de recollida de residus per als propers sis anys. Segons Corbera, això es deu a tres possibles raons: o bé no hi ha els recursos tècnics necessaris, o bé hi manca una voluntat política o no és un aspecte prioritari per a l’actual equip de govern.

Aquesta nova llei contractació del sector públic  9/2017 té tres objectius bàsics:

  • Eficiència de la despesa pública, millorant la relació qualitat-preu.
  • Participació de petites i mitjanes empreses.
  • Major transparència en la contractació pública.

L’eficiència i, per tant, la relació qualitat-preu té molt a veure amb els serveis que presta l’empresa. En aquest sentit, els Republicans fan una sèrie d’aportacions al plec de clàusules tècniques i administratives per tal de millorar el retorn dels costos del contracte. Així doncs, algunes de les propostes concretes que es fan són les següents:

  • Que alguns Serveis extraordinaris estiguin calculats amb antelació (Cavalcada de Reis, Duatló, Festa Major…). Aquests serveis extraordinaris representen un dels sobre costos més importants i deixa en mans de l’empresa determinar aquests costos.
  • Pla de comunicació i sensibilització:
    • Pla anual.
    • Segons època de l’any.
    • Adreçat a diferents públics.
    • El cost a càrrec de l’empresa adjudicatària.
  • Triatge dels residus voluminosos i RAEE (Residus aparells elèctrics i electrònics). Creació d’un centre de reutilització que faci aquesta tasca.
  • Intensitat de neteja segons la zona. Per exemple, augmentar la intensitat en els polígons industrials i urbanitzacions. (Mapa 05)
    • Netejar les zones industrials un cop al mes amb aigua, ja que sovint pot caure oli de màquines o altres substàncies que és necessari netejar amb aigua.
    • Netejar amb aigua les zones qualificades d’intensitat baixa un cop al trimestre.
  • Afegir la recollida d’oli vegetal domèstic.
  • Elaborar un Pla específic per tractar la prevenció dels punts negres, ja detectats actualment.
  • Augmentar el nombre de papereres, i disposar d’un espai per deixar la
  • Intensificar la neteja dels carrers amb més afluència (entorn de l’estació, mercat municipal, etc.).

Segons Xavier Corbera, el nou contracte tampoc facilita l’entrada a petites i mitjanes empreses (PIMES). Per això, Corbera aposta per separar a contractació en tres lots  diferenciats:

  1. Neteja vià
  2. Recollida de residus.
  3. Gestió del control.

Els Republicans han defensat en repetides ocasions la necessitat de fer entrar al mercat PIMES que aportin un major arrelament al territori, que vetllin per unes bones condicions laborals dels seus treballadors, amb una major conscienciació social, i que no siguin empreses multiservei que ocupen i monopolitzen el mercat, sinó empreses més petites que permetin un fàcil control de la seva activitat.

Un altre objectiu important per a Esquerra és el de la transparència. Els republicans destaquen la necessitat de control sobre l’empresa guanyadora. Les experiències d’algunes d’aquestes empreses en altres municipis demanen ser molt exhaustius en aquesta vigilància.

Segons Esquerra, caldria haver treballat el plec de clàusules amb l’empresa que ha de fer-ne la gestió del control, facilitant la seva tasca, assegurant que no té cap vincle amb l’empresa contractada, i que totes les dades passen a ser propietat de l’Ajuntament de Rubí directament, en el moment que es presta el servei, com per exemple amb les OT  (ordres de treball).

 

ComparteixEmail this to someoneTweet about this on TwitterShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestPrint this page

Enviar un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Atenció: aquest lloc web utilitza cookies (galetes), tant pròpies com de tercers, per a recopilar informació estadística de la vostra navegació, així com per a oferir-vos un servei personalitzat. Si continueu navegant, considerem que n'accepteu l'ús. Més informació.

La configuració de les galetes d'aquesta web esta definida per a "permetre galetes" i d'aquesta forma oferir-te una millor experiència de navegació. Si continues utilitzant aquest lloc web sense canviar la configuració en aquesta web es defineix com a "permet galetes" per donar-li la millor experiència possible la navegació. Si continueu utilitzant aquest lloc web sense necessitat de canviar la configuració de galetes o feu clic a "Acceptar" per sota de llavors vostè consent a això.

Tanca